1. Irakurgaia:
a.
Teoria motak: 4 teoria zeintzuk dira eta zer esaten dute.
1. Teoria
Konduktista (estimulua, sariak eta zigorrak): Baldintzapena.
Estimuluen bitartez garatzen da lengoaia eta errefortzuen (sariak) bidez
mantendu egiten da.
Adibidea: Haurrari
ekintza bat egiterakoan saria ematen badiozu ekintza hori errepikatuko du eta
sariaren ordez, zigortzen baduzu ez du ekintza errepikatuko. Hitz bat ondo
esaten duenean gozoki bat eman.
Adibidea: "Yo
se" esan beharrean, umeak “yo sabo” esaten badu, ez da heldu bati horrela
esaten entzun diolako baizik eta estruktura linguistikoa aplikatu duelako.
Berez ikasten
du hizkuntza
3. Piaget
(garapen psikologikoa): Teoria hau barruko geneetan
zentratzen da, garapen psikologikoan hain zuzen ere. Honek mailak ditu umearen
garapenaren araberakoak. Piaget-en arabera, haurrak berez ikasten du inguratzen
duten objektuak aztertuz.
Adibidea: Haurrak
untxia hitza bere jostailuarekin erlazionatuko du, baina untxia berak duen
untxi formako jostailua baino gehiago da, hau da, telebistan agertzen den
untxia, zooan dagoen untxia…
4. Vigotski
(helduen eragina): Haurrak helduarekin
interakzioan, esperimentatuz eta eginez ikasiko du. Haurra izaki aktiboa da
bere ikaskuntzan.
Adibidea: Heldua
eta haurraren arteko elkarrizketa batean, hizkuntzaren erregistroa ezberdina
izango da Bilbon edo Gernikan, eta ondorioz, haurrak ez du erregistro bera
ikasiko.
1. Irakurgaia:
a.
Faseak:ezaugarria OROKORRAK
Hitzen
aurreko fasea (0-1 urte)
·
Umeek helduen
presentziaren beharra dute euren beharrak asetzeko, era honetan lotura
afektiboa sortzen da ama eta umearen artean. Adibidez, amak esnea ematen
dionean hitz egiten dio.
·
Ama eta umearen
arteko begien bitartezko komunikazioa ematen da.
·
Protoelkarrizketak:
helduen eta haurren arteko elkarrizketak oso garrantzitsuak dira. Gurasoek,
haurrak adierazitakoari ematen dioten intentzionalidatea ematen diote eta
horrek komunikazioa laguntzen du. Halako komunikazioetan, begiradak, barreak,
ahoskera eta gorputzaren mugimenduak, ezinbestekoak dira. Inputa oso
garrantzitsua da, ugaria eta kalitatezkoa bada. Komenigarria da helduek haurrei
ugari hitz egitea, estimulazioa bideratzeko.
·
“Intersubjetividad
primaria”: Haurrak keinuak, begiradak eta jokabideak interpretatzeko gaitasuna
du.
·
Gurasoek umeekin
fikzioa egiten dute, baina funtzio bat betetzen dute, hizkuntzaren bidea
prestatzen ari dira.
·
Amak umearen beharrak
asetzen dituenean interakzioa ematen da, horrek komunikazioa bultzatuz.
·
Errutinen ondorioz,
lehenengo errepresentazioak agertzen dira. Honi esker, helduen hitzak eta
keinuak interpretatu ahal dituzte. Errutinen bitartez, errepikapena eta
komunikazioa sortzen dituzten baldintzak lantzen dira.
·
4-6 hilabete artean
haurrak objektuak eta pertsonak ezberdintzen ditu.
·
Heldua umearekin
jolasten du → Komunikazio estrategia berriak.
·
Ama eta umea
elkarrekin jolasteko intentzioak negoziatu behar dituzte eta honek prozesu
komunikatiboa suposatzen du.
·
6 hilabeteekin umeak
besoa luzatzen du nahi duen objektua hartzeko intentzioarekin → Keinu
komunikatiboa.
·
2-4 hilabete artean
“gorjeos”.
·
6 hilabeteekin
“laleo”, adibidez papapapa soinuak.
·
9 hilabeteekin
“ecolalia” → Egitura silabiko berriak.
·
Gorputzarekin
adierazten du.
·
Imitazioa. Haurrak
ahots kordak landu eta deskubritzen ditu.
Hitzen
lehenengo fasea (1-2 urte)
·
12-18 hilabete artean
umeak lehenengo hitzak esaten ditu. Esaldiek funtzio bat dute. Adibidez, umeak
ura esaten badu, testuinguruaren arabera hitzak esanahi bat edo beste bat izan
dezake. Orduan amak zera galdetuko dio: Ura nahi duzu? Itsasoa ikusi duzu? Eta
horrela ama hitz horren interpretazioa bilatzen saiatzen da.
·
Umearen ulermen
gaitasuna adieraztekoa baino handiagoa da.
·
Hitz bat erabiltzen
du antzeko kategoria duten hitzei erreferentzia egiteko. Adibidez, guau guau
lau hanka dituzten animaliei deituko die.
·
20-24 hilabetetik
aurrera lexikoa asko handitzen da.
·
Kategoria guztietako
hitzak erabiltzen hasten da.
·
Infinitiboa eta
orainaldia erabiltzen hasten da.
·
Bi hitzekin umeak
ekintzak aipatzen hasiko da, adibidez “Platano no”.
·
Haurrak berezi kasten
ditu gaitasun gramatikalak.
·
Eredu onak eskaini
behar zaizkio.
·
Baliabide ezberdinen
bidez ikasten du: Ikuskizunak, musika, abestiak, ipuinak...
·
Esperimentatuz,
akatsak eginez ikasten du, azken batean hitz eginez.
UMEARI ESKAINTZEN ZAIZKION ESPERIENTZIAK GUZTIZ GARRANTZIZKOAK DIRA HIZKUNTZAREN ERAIKUNTZA PROZESUAN.
3 urte
·
Haurrak ipuinak
jarraitzeko gaitasuna du.
·
Gurasoek eskatutako
gauzak burutzen dituzte, adibidez “eskuak garbitu”.
·
Adierazteko gaitasuna
du, baina orain eta hemen gertatzen diren ekintzekin zailtasunak ditu.
·
Diskurtsoa
kronologikoki ordenatzeko zailtasunak dituzte.
·
Hizkuntzak ez du
umearen ekintza aurreratzen. Adibidez, makilekin jolastera doa eta ez du
esango, baina jolasten dagoen bitartean hitz egiten du.
·
Fonema gehienak ondo
ahoskatzen ditu.
·
Hiperonimoak egiten
ditu, adibidez badaki izurdea arraina dela.
·
Erakusleak,
preposizio batzuk eta izenondoak erabiltzen ditu.
·
Esaldi sinpleak
osatzen ditu (lau elementuko esaldiak).
·
Aditz gehiago
erabiltzen ditu.
·
Baliabide ezberdinak
erabiliz ikasten du: jolasak, marrazkiak, ipuinak, abestiak, animaliak …
4
urte
·
Umeak egozentrismoa
gainditzen doanez, elkarrizketak izateko erraztasun handiagoa du. Gainera,
elkarrizketak nahi ditu, hizkuntzak posibilitate ugari eskaintzen dizkiola
ikusten duelako.
·
Lexiko ugaria dauka.
·
Galdera ugari egiten
ditu. Zergatik? Galderaren garaia da.
·
Esaldi konposatuak
egiten ditu.
·
Subjuntiboa eta
baldintzarekin hasten da.
·
Baliabide ezberdinak
erabiliz ikasten du: jolasak, marrazkiak, ipuinak, abestiak, animaliak …
5
urte
·
Hizkuntzak ekintza
aurreratzen du.
·
Umeak negoziatzeko
gaitasuna du, adibidez joko sinbolikoan rolak banatzeko.
·
Istorioak asmatzeko
eta kontatzeko gaitasuna du.
·
Ipuinen formulak
(Bazen behin…) eta formula konbentzionalak ( eskerrik asko, agur…) erabiltzen
ditu.
·
Baliabide ezberdinak
erabiliz ikasten du: jolasak, marrazkiak, ipuinak, abestiak, animaliak …
FASE GUZTIETAN:
- Garapen
orokorra gauzatu ahala hizkuntzaren ikasketa gauzatzen da.
- Garapen
psikomotorearen bidez.
- Garapen
psikologikoaren bitartez.
- Giro egoki
bat eskainiz, haurra motibatuta sentitzeko.
- Behaketa,
imitazioa eta errepikapenen bitartez.
- Fase
guztietan input-a oso garrantzitsua da, ikaragarri baldintzatzen du.
- Besteei
hizketan entzunez.
- Errutinen
bidez.
2. Ikuspegi komunikatiaboak
a.
zer da?
b.
ikuspegi komunikatiboa eta tradizionalaren arteko desberdintasunak
Ikuspegi komunikatiboa: askotariko
komunikazio- trukeetan, ikasleen parte-hartze eraginkorra ahalbidetuko duen
komunikazio-gune pribilegiatua izan behar du ikasgelak.
Hymesek azpimarratzen zuen
hiztunaren gaitasuna ez dela mugatzen gramatika-alderdietara; aldiz, hizkuntza
baten erabiltzaile guztiek dakitela esapideak eta egoerak elkarrekin egokitzen,
eta gehienetan beren hizkuntzaren zenbait erregistro menderatzen omen dituzte.
Hau da, hainbat trebetasun eta ezagutza dituzte ezkutuan, komunikazio-gaitasun bat, eta horri esker jardun dezakete gizarte-
trukeetan.
ADIBIDEA! Fruta-denda bat: bezero batek, pozarren sagarren
itxura bikaina ikusita, honela dio: «Oharturik igali horien kolorearen bikainaz
eta darien urrin gozoaz, bihotzez eskerturen nizuke kilo bat emanen bazenit»,
Edozein
euskaldunek daki halako esamoldeek, hizkuntzaren aldetik zuzenak izan arren,
barregura eragingo luketela, ego era horretan normalena honelako zerbait esatea
baita: «A ze kolore ederra sagar horiena! Eta zer usain! Kilo bat jarriko al
didazu?»
Hizkuntza-ezagutzarekin batera doan
eta harekin estu lotuta dagoen ezagutza pragmatiko horri Hymesek «komunikazio-gaitasun»
deitu zion. Jaiotzatiko hiztunak, gaitasun hori baitu, komunikazioan parte
hartzen duten faktoreei kasu emanez erabiltzen du hizkuntza:
komunikazio-trukearen helburuari, solaskidearen ezaugarriei, harekin dituen
harremanei, elkarrekin dituzten edo ez dituzten parametro espazio-denborazkoei,
mintzagaiari...
Horren guztiaren ondorioz,
erregistro bat aukeratzen du (lagunartekoa, neutroa, formala, espezializatua),
euskara mota jakin bat (euskara batua edo bere herriko hizkera), eta gaiari
ekiteko modu bat, zuzenagoa nahiz zeharkakoagoa, esplizituagoa edo ez, bere
ezaugarri pertsonalen, gaitasunen eta bere kulturan solaskideagan nahi duen
efektua lortzeko erabiltzen diren modu jakin batzuk. Are tonua eta keinuak ere
«esate» horri lagunduko diote komunikazioan.
Bai programak diseinatzeko
eztabaidetan eta bai horiekin batera joan diren prozedurei buruzko
eztabaidetan, debate bat ageri zaigu, proposatzen den praktikari buruz: baldin
eta ikuspegia sintetikoa bada, eta ez analitikoa, hau da, hizkuntza globalki
eta ez pieza solteen batura balitz bezala aurkezten badugu, ikasleek arreta
esanahian jartzeko moduan, ba al du zentzurik erabiliko den hizkuntzaren
alderdi formalei buruzko praktika kontrolatua egiteak?
Espezialista batzuentzat, lan horrek
ez du zentzurik, praktika komunikatiboak ekarriko du berekin komunikaziorako
egoki diren hizkuntza-mekanismoez jabetzea. Beste batzuen iritziz, aldiz, lan
bat egin beharra dago aurrez, hizkuntza-formetan eta trebetasun partzialez
jabetzean oinarrituriko praktika kontrolatua, ikaslea praktika komunikatiboko
trebetasunak -ulermena eta ekoiztea- erabiltzera bultzatu aurretik.
ADIBIDEA!:
Futbolariak prestatzeko futbol-partidak jokaraztea eta besterik ez egitea
bezalakoa da hori, azken finean horixe egin beharko dutela-eta. Kasu horretan,
ordea, bistakoa dirudi partidetan izango duten jarduna hobetu dezakegula
trebetasun partzialak landuz: malgutasuna, potentzia, lastertasuna, are
hizketaldiak ere bai, estrategiaz, taktikaz eta abarrez gogoeta egiteko.
Hala, bada, arrazoizkoa dirudi hizkuntzaren
erabileraren alderdi partzialak trebatzeko saioak egiteak hizkuntza bat
ikastean, geroago praktika globalean jokoan jarri behar direnak alegia.
INTERNETEN
TOPATUTAKOA:
Zer da
ikuspegi komunikatiboa?
Hizkuntzak irakatsi eta ikasteko
proposamen metodologikoa da. Adjetiboak berak (komunikatiboa) ematen du
erreferentzia nagusia, komunikatzea, hizkuntza erabiltzea du helburu. Oinarria
hizkuntza trebeziak lantzea da: bakarrik hitz egitea, elkarrekin hitz egitea,
idaztea, irakurtzea...
1960-70eko hamarkadetan atzerriko
hizkuntza, ingelesa, irakasteko sortu zen eta hedatzen joan zen. Jada,
hizkuntza guztietarako baliagarria dela aldarrikatzen da. Zer gertatu da? Erdi
Aroan, hizkuntza irakasteko modua erabileran zegoen zentratuta, erretorikan.
Hizkuntza ondo erabiltzea zen helburu nagusia. Gero, gramatikak hasi ziren
azaltzen eta hizkuntza irakasteko fokua gramatikaren arauetan eta kodeetan
jarri zen.
Esaten da hizkuntzaren kodea oso
ondo deskribatzen baldin badakizu, kodea (hizkuntza) ondo erabiltzeko gai
zarela. Baina ez du beti funtzionatzen. Honen guztiaren oinarrian bada uste
oker bat. Irakasleok edo gizarteak, uste dugu ikasleek lehenengo hizkuntza
badakitela eta jakin badakitenez, zer egingo dugu hobetzeko? Bada, azter
dezagun hizkuntza bera, ikas ditzagun morfologia, sintaxia, eta komunikatzeko
gaitasuna hobetuko dute. Eta ez da hala gertatzen, erabileraren bidez hobetzen
dugu.
(Berritzegune
nagusiko hizkuntza ahol: Maribi Apraiz eta Marimar Pérez eta Hizkuntzen Trataera
Bateratua programaren arduraduna: Tere Ruiz.)
3. Bigarren hizkuntza
a.
Jo dezakegu eskolako bigarren hezkuntzara irakasle bezala? Bai edo ez?
zergatik? (euskara ez den beste hizkuntzatara jo behar dugu hezitzaile bezala).
Bai. Euskara eskolako
lehenengo hizkuntza denean, B eta D ereduetan bezala, ohizkoa da eskola denbora
guztian euskaraz egitea, baina horrek ez du esan nahi beti horrela egin behar
denik. Ume edota eskola bakoitzaren kasua aztertuz, haurren lehen hizkuntzan
(eskolako bigarren hizkuntzan) ere zerbait egitea komenigarritzat jo daiteke.
Betiere, gogoratu behar da denbora-kantitatea baino gehiago, kalitatea dela
baldintza nagusia.
Hau azaltzeko hurrengo
datua kontuan hartu beharreko da:
Entzuten eta ulertzen
den hizkuntza kantitatearen artean korrelazio bat dago, hizkuntzaren eraginpean
igarotzen den denborarekin zerikusia duena. Nahiz eta hizkuntzaren jabekuntzan
inputaren kalitateak oinarrizko baldintza dirudien, zenbat eta input ulergarri
eta interesgarri gehiago, orduan eta gehiago ikasten dute haurrek. Baina
esposizio denborari dagokionez, gutxienezko denbora bat dago, zeinaren azpitik
aurrerapenak eskasak diren, eta beste gehienezko muga bat, zeinaren gainetik
ere, ez den asko aurreratzen. Horregatik ez dago gaizki eskolaren bigarren hizkuntzara
jotzen badugu.
4. Ahozkoa ikasgeletan
a.
Oso labur esanda, ahozkotasuna ondo lantzeko zeintzuk dira gako nagusiak?
b.
Ahozkoa gelan lantzeko zeintzuk dira gakoak? (aprobetxatuz itziar
plazaolako artikulua eta hau)
- Ikuspegi
komunikatiboa erabili. Komunikazio egoera errealak sortzea. Komunikazio
egoera ezberdinak sortu, gelan lantzeko ahozko hizkuntzaren bitartez.
- Ahozkoaren
izaera soziala aintzat hartu.
Ahozko hizkuntza objektu gisa landu behar da, hau da, testu-generoak
lantzen dituen paradigman oinarrituta.
Testu generoak: ahozko hizkuntza objektu gisa.
·
Ahozkoan ahozko testu moldeak daude: kontaketak, txisteak, antzerkia,
elkarrizketak…Testu molde hauek ahoz trebatzeko lanabesak dira, sekuentzia
didaktikotan antolatuta. Ahozkoan, beraz, erabilera formalak eta ez-formalak
daude.
·
Ahozko testu moldeak lantzean, baliabide ez berbalak, espazioaren
erabilera, begirada eta keinuen erabilera…lantzen dugu.
Ahozko hizkuntza gelako elkarrekintzetan. (Elkarrekintza edo interakzioa
ikaskuntza prozesuaren erdigune bihurtu)
·
Gelako interakzio mota aldatuz eta ikasleak jakintzaren kudeatzaile eta
ikasketa prozesuko protagonista bihurtuz, ikasleek aukera gehiago dute parte
hartze luzeago eta konplexuagoak egiteko (konplexuagoak diskurtsiboki,
morfosintaktikoki, kognitiboki), modu horretan, hitz egitera ohituko dira eta
euren burua solaskide gisa identifikatuko dute.
·
Interakzioan, garrantzitsua ez da ikasleek zer ikasi duten galdetzea,
txekeatzeko (jakintzaren eredu erreproduktibo bat), baizik eta elkarrizketa
irekitzea jakintza bera garatzeko (curriculumaren trataera aberatsagoa,
sorkuntza eta aurkikuntza bilatuz). Hau da,
irakasleak ikasleen interesak kontuan hartu eta elkarrizketa irekitzen du.
·
Ahozkotasunari laguntzeko irakaslearen estrategia eraginkorrenak identifikatzea
eskatzen du, praktika onak deritzana, behaketa eta hausnarketa sistematikoa.
Alegia, ikasleek ahozko hizkuntza (askotan H2) praktikatzeko eta bat-bateko
autoerregulazioak egiteko aukera dutela.
·
Elkarrekintza metodologiaren erdigunera ekartzeak gelaren antolaketa eta
taldekatze modua ere ukitzen du: ikasleen arteko elkarrekintza bultzatzeko
talde-txikiak eginez, ikasle-irakasleak maila berean jarriz, ilarak albo batera
utziz… Gela barruko komunikazioa sortzea, esanahiak elkarrekin sortzea dakar; ez
da mezua transmititzea, elkarrizketaren bitartez irakastea baizik. Pertsona
bakarreko ekoizpenak nahiz partaide asko biltzen dituztenak landu: aldaera
bakoitzaren ezaugarri propioak jorratu.
·
Akatsak ahozkoari zor zaizkion edota ikaslearen gaitasun ezari dagozkion
behatu.
Ahozko hizkuntza curriculuma zeharkatuz.
·
Hizkuntza eta curriculumeko ikasgaiak integratzeak ikasleak esanahia eta
hizkuntza-forma negoziatzeko aukerak izango dituela esan nahi du. Modu
horretara, ulertzeko eta ekoizteko gai izango da.
·
Laplantek (2000) dioen bezala, murgiltze ereduko ikasleak bi lan egin behar
ditu aldi berean: ezagutzak ikasi (dela matematika, natur-zientziak…) eta
hizkuntza ikasi. Eta ikasketa bikoitz hori ahalbidetzeko eskolak
komunikaziorako testuinguruak sortu behar ditu ezin bestean.
·
Hizkuntza zailtasunean arreta jarri eta interakzioaren bidez haren ulermena
ziurtatzen duen irakasleak onurak ikusiko ditu hizkuntzan, baina baita emaitza
matematikoetan ere.
Beren praktikaren gainean gogoeta egiten duten irakasleak behar dira.
·
Bere praktika da, hain zuzen, formazioaren abiapuntua, eta etorkizunean,
hobekuntza eta eraldaketa proposatzeko ardatza. Behin irakasleak bere jardueraz
hausnarketa egin duela, laguntzen zaio aurreikusi dituen alderdiak ordenatzen,
horien gainean balorazioak egiten, teorietan kokatzen… Alegia, bere praktikaren
gainean hausnarketa egiten laguntzen zaio, berori teorizatu eta praktika
berriak diseinatzeko, praktikara eramaten laguntzeko eta ebaluatzeko,
berrizere, hausnarketa zikloa hasiko du.
·
1) Irakasleak hasierako diagnosia egin: zer da niretzat ahozko
hizkuntza?,non eta nola irakasten dut?, eta abar; 2) datu horien hausnarketa
bateratua, zikloka egin jarraian; 3) ahozko irakaskuntza-ikaskuntzarako
estrategia berritzaileen diseinua; 4) estrategia berrien inplementazioa
(irakasleen esku hartzeari dagokionez, material didaktikoen diseinua, gelaren
antolaketa eta abar); 5) ebaluazio eta gogoeta bateratua eta estrategia berriak
birdiseinatzea.
·
Esku-hartze zuzenaren edota jardueren bitartez jakintza arlo guztietan
testu-generoak lantzearen ardura hartu.
·
Antzerkigintza, bertsolaritza tailerrak sortu eta ikasgelan debateak sortu.
HARKAITZEK
BLOG-EAN JARRITAKO GAKOAK:
-Ikuspegi komunikatiboa erabili.
-Ahozkoa propio landu
-Ahozkoa testu genero asko daude.
-Ahozkoa testu generoak hainbat jakintza arlotan
landu.
-Irakaslearen estrategia egokitu
-Ikaslearen rola egokitu
5. Hizkuntza dialogikoa
a.
Zer da?
b.
Zeintzuk dira hezkuntza dialogikorako estrategiak?
- Elkarrizketaren
bidez irakastea.
- Elkarren arteko
eraikuntza
- Ahozko
elkarrekintza
- Bakoitza bere
esperientziatik abiatzea
- Ezagutza berriak
tartekatuz
-Tresna =
elkarrizketa
Hezkuntza
dialogikoa ahozko elkarrekintza, ikaskuntzaren eta irakaskuntzaren erdigunean
dagoenean ematen da, hau da, elkarrizketaren bidez irakasten denean. Ikasteko
eta irakasteko prozesuan, nor bere esperientziatik abiatzen da. Ikasgelako
elkarrizketaren bidez, ikasleak zein irakasleak askotariko esperientziak,
bizipenak, usteak, sinismenak eta ezagutzak ematen dizkio aditzera besteari.
Elkarrizketa horretan, irakaslearen eta ikasleen artean ezagutza hori
partekatu, alderatu, eztabaidatu, adostu eta berria eraikiko dute.
·
Ikaskuntza
prozesuak sustatzera xedatutako espazio bat da ikasgela, non
irizpide soziologiko, didaktiko, epistemologiko eta psikologiko batzuen arabera
ezartzen den noiz, nork, zer, nola eta zertarako ikasi, irakatsi eta ebaluatu
behar den.
· Ikasgelan hizkuntza gauza askotarako
erabiltzen da: hizkuntza jokaerak eragiteko, bideratzeko, epaitzeko
eta argudiatzeko tresna da. Honen bidez adostuko eta osatuko dute ikasleek eta
irakasleak ikasgelako arau sistema, hau da: egoera bakoitzean, bakoitzak nola
jokatu behar duen ikasgelan eta zergatik.
· Ikasgelan hizkuntza ez da
nolanahi erabiltzen, badago hizkera
akademiko bat (Chapelle, 1998), curriculumean aurrera egingo badu ikasle
orok menderatu behar duena; eta badago hizkuntza erabiltzeko arautegi bat ere.
· Hizkuntza, curriculuma egiteko bitartekoa
ez ezik, hizkuntza helburu ere bada.
· Konstruktibismo sozialak: irakasteko
eta ikasteko prozesuaren muinean, irakasleak eta ikasleek ikasgelan
elkarrekintza bat gauzatu behar dute.
· Ahozko elkarrekintzaren bidez, munduari
buruz duten ezagutza transmititzen diote elkarri: ingurune zabalari
buruzko ezagutza eraikitzen eta besteekin harremanetan jartzeko ereduak
esperimentatzen eta ikasten trebatzen dira.
· Ahozko elkarrekintza, 2 mota bereizi ditugu: a)
ikaskuntza objektua eraikitzera bideratu direnak; eta b) gela kudeatzera
bideratu direnak.
· IRAKASKUNTZA
DIALOGIKOAN, ikasleak eta irakasleak elkarri aitortzen diote munduaren
gaineko ezagutza, nork bere esperientziatik; eta prest agertzen dira elkarrekin
ezagutza hori partekatu, alderatu, eztabaidatu, adostu eta, azken finean,
elkarrekin eraikitzeko.
· Irakaslearen estrategiak ikasleen
ikaskuntzari laguntzeko: sistema
partekatua, irakasleak dioena eta ikasleek ulertzen dutena bat datozenean
deritzo eta oinarri garrantzitsua izango da ondorengo ikaskuntza eta
irakaskuntzetan.
AHOLKUAK
- Irakasleak ikaslearen erantzuna
birformulatu
- Galdera bideratu talde osoari,
ume batek erantzuna ez dakienean, ikasleen arteko eraikuntza prozesuari bidea
zabalduz.
-Aurretiazko ezagutzak arakatu eta
aktibatu (erreferentziazko esparru soziala erabiliz, ikasleei informazioa
eskatuz...)
- Ikasketa zentzua hornitu eta
gaineko iritzi positiboak sortu (ezagutza partekatutzat jo...)
- Ikasteko eta irakasteko
edukietan konplexutasuna handitzen joan (ikasleen ekarpenak birformulatzen...)
- Haurraren ingurune hurbileko gaiak erabili
- Irakasleak gidari moduan ikasleek esaten dutena
interpretatu eta moldatu
- Ikasleak zer edo zer ez dakiela onartu eta galdera
talde osoari plazaratu
- Haurren ikuspuntu diferenteak onartu
- Haurren elkarrekintza aprobetxatu
- Ez dakitenean adibide baten bitartez esatea definizioa
eman ordez
- Norbere esperientziaren bidez abiatzea
- Prest agertu elkarren ezagutza partekatzeko (elkarren
arteko eraikuntza)
6. Hizkuntza eta matematika
a.
Enuntziatuak nola egin era egokian: egitura/ze irizpideak erabili behar
dira
Hasteko, enuntziatuak ez dira testuinguru isolatuan
aurkeztu behar, aurreko eta atzeko enuntziatuekin loturak eraikiz baizik. Era
berean, laguntza kontestualek enuntziatuaren ulermena errazten dute. Horrela,
grafiko, irudi edota bestelakoak hitzen lagungarri eta osagarri dira.
Enuntziatuen egiturari dagokionez, gomendagarria da
makroegitura zehatzak jarraitzea. Enuntziatu matematikoen kasuan, adibidez, bi
atalak (datuak eta galdera) tipografikoki (paragrafoak banatuz, tipografiak
erabiliz, etab) banatuak egoteak ulermena errazten du.
Azkenik, enuntziatuetan erabiltzen den hizkuntzari
erreparatu behar zaio, izan ere, honek eragin zuzena du ulergarritasunarekin.
Enuntziatuak laburrak, zehatzak eta argiak izan behar dira, menpeko esaldiak
baztertuz. Horrez gain, lexiko sinple eta ulergarria erabili behar da esaldiak
formulatzeko orduan. Beraz, elipsiak, sinonimoak, lexiko espezializatua, hitz
eratorriak eta konposatuak, termino anbiguoak eta polisemikoak saihestu behar
dira. Izan ere, ezaugarri horiek guztiek hizkuntzaren
erregistro arruntetatik urruntzen dira.
b.
Nola landu hizkuntza matematikaren bitartez/zer egin dezakegu hizkuntza
arlo guztietan lantzeko.
Hizkuntzaren lanketa ez da soilik hizkuntza irakasgaira
murrizten, bestelako irakasgai batzuetan ere hizkuntza jorratzeko aukera baitago.
Izan ere, hizkuntza da beste edozein irakasgai lantzeko tresna edo bitartekoa.
Hizkuntzarik gabe ezinezkoa da gai, kontzeptu edota termino ezberdinak
jorratzea. Hori dela eta, hizkuntza curriculumaren atal guztietan zeharka
lantzen da, hau da, hizkuntzaren erabilerak curriculum osoa zeharkatzen du.
Beraz, hizkuntza arlo guztietan lantzeko ez da ezer
berezirik egin behar, edozein arlok hizkuntza erabiltzea ezinbesteko izango
baitu. Hizkuntzari garrantzia eman behar zaio eta irakaskuntzan duen lekua
azpimarratu eta nabarmendu, besterik gabe. Hizkuntza batzuetan ikaskuntzaren
bitartekaria da eta beste batzuetan ikasketa objektua. Horren ondorioz, eskolak
aniztasun horri guztiari erantzun behar dio.
7. Dekretua
1) Garrantzitsua al da ahozko hizkuntzaren lanketa Haur Hezkuntzako
dekretuan?
Haur Hezkuntzako
etapan garrantzi berezia du adierazpen moduetan trebatzen hasteak, eta,
bereziki, ahozko hizkuntzak. Haurrak ingurumenarekin eta parekoekin harremanetan
aritzeak aukera ematen du haiek ingurune hurbilean integra daitezen eta
pentsamendu-prozesuak gara ditzaten. Eskolek elkarrizketa egiteko aukera asko
eskaini beharko dizkie haurrei; hezitzaileekin zein parekoekin elkarrizketan
jarduteko aukera asko, hipotesiak probatu eta beren burua zuzendu dezaten. Haurren
ekoizpenetan sor daitezkeen akatsak hizkuntza eraikitzeko prozesu aktiboaren
seinaletzat hartu behar dira.
2) Zer ikuspegi islatzen du ahozko hizkuntzaren lanketarako? Komunikatiboa? Zergatik?
Haur
Hezkuntzak haurrengan zenbait gaitasun garatzen lagunduko du. Gaitasun horiek,
haurrari zenbait hizkuntzatan eta adierazpidetan komunikatzeko gaitasunak
garatzeko aukera eman behar diote. Izan ere, haur batek hitz eginez ikasten
du hitz egiten.
Hizkuntzak
barneko munduaren eta kanpokoaren arteko lotura dira, tresna egokia baitira
errealitatea adierazteko, norberaren jokabidea arautzeko, harremanetarako, eta
pentsamenduak, sentimenduak, bizipenak eta abar adierazteko.
Haur
Hezkuntzako hezkuntza-edukiak honako esperientzia-eremu hauen arabera antolatuko
dira:
a) Norberaren ezagutza eta autonomia pertsonala.
b) Ingurunearen ezagutza.
c) Hizkuntzak: komunikazioa eta adierazpena.
Eremu
bakoitzean proposatzen diren edukiak haurrentzat interesa eta esanahia duten
jarduera globalizatuen bidez landuko dira. Hona hemen ahozko hizkuntzaren
lanketarekin zerikusia dutenak:
Zikloa: hitzezko komunikazioa
- Ahozko
adierazpenarekiko eta norberaren hizkuntza-ekoizpenak hobetzeko interesa
eta ekimena (lexikoa, perpausak, komunztadura...).
- Komunikazio-trukea
zuzentzen duten oinarrizko arauak erabiltzen hastea (hizketan ari denari
begiratzea, txandari itxarotea, arretaz entzutea...).
Zikloa: hitzezko hizkuntza.
Entzutea, hitz egitea eta berbetan aritzea.
- Eguneroko
egoeretako helduen eta beste haur batzuen komunikazio-asmoak ulertzea.
- Eguneroko
testuinguruetan, informazioari, beharrei, emozioei eta nahiei dagozkien
ahozko mezuak ekoiztea.
- Ahozko
testuak ekoiztean, gero eta egokiago erabiltzea lexikoa eta
sintaxi-egiturak, intonazioa eta ahoskera.
- Eguneroko
bizitzako gertakariak, kontuak eta gorabeherak, denborari dagokionez,
modu ordenatuan gogoratzea eta kontatzea.
- Hizkuntzaz
kanpoko zeinuak (keinuak, tonua...) erabiltzea, igortzen diren mezuen
esanahia indartzeko.
- Ohiko
komunikazio-egoeretan parte hartzea eta modu aktiboan entzutea.
- Hizketaldiak
eta elkarrizketak hasteko eta haiei eusteko estrategia egokiak erabiltzea
(apelazioak, esku-hartzeetan txandakatzea, ikusizko harremana...).
- Ahozko
hizkuntza komunikaziorako tresna gisa eta norberaren eta besteen jokabidea
arautzeko laguntza gisa hartzea eta balioestea.
- Komunikazioko
ohituretan eta ohiko egoeretan atzerriko hizkuntzan ahozko harremanetan
parte hartzeko interesa izatea.
3) Egokia iruditzen al zaizu erabiltzen duen ikuspegia?
Bai. Haur
hezkuntzako dekretu honek ahozko hizkuntza lantzeko dituen helburuak egokiak
iruditzen zaizkigu baina xede horiek betetzeko erabiltze den metodologia
askotan ez da egokiena izaten, adibidez, denbora banaketa, denbora asko ematen
zaio fitxak egiteari eta gutxiago ahozko jarduerei (antzerkiak, bertsoak,
esperientzien kontaketak …).
Hona hemen
ahozko hizkuntza lantzeko haur hezkuntzako dekretuak finkatzen dituen helburuak:
- Hizkuntza,
ideiak eta sentimenduak adierazteko asmoz, komunikatzeko, irudikatzeko,
ikasteko eta gozatzeko tresna gisa erabiltzea.
- Ahozko
hizkera norberaren jokabidea eta bizikidetza arautzeko erabiltzea, eta
horretarako garrantzitsua dela ohartzea.
- Beste
haurren eta pertsona helduen mezuak ulertzea era askotariko
hizkuntza-testuinguruetan; eta harreman horiek zuzentzen dituzten arauak
ezagutzea, komunikazio-asmoak egoki interpretatzeko.
- Komunikazioaren
aldeko jarrera erakustea, bai hizkuntza ofizialetan, bai atzerriko
hizkuntzetan komunikatzean, bestelako errealitate eta kultura batzuk ere
ezagutzeko.
Aipatu beharra dugu ahozko
hizkuntzarekin batera haurrek eremu ezberdinak lantzen dituztela:
- Arau edota
balioak. Pertsona baten bizitzarako ezinbestekoak direnak, esaterako,
errespetua, entzumena, ikusizko harremanak…
- Kultura.
Ahozko hizkuntzaren bitartez hizkuntzak ikasten dituzte haurrek, eta
hauekin batera hauen kulturak lantzen eta barneratzen dituzte ere,
adibidez, abestiak, bertsoak…
- Hiztegia.
Ahozkotasunaren bitartez haien hiztegia zabalagoa bihurtzen da, eta horrek
komunikatzeko baliabide gehiago izatea dakar.
Bestetik,
aipatuko dugu ikasketa guztietan zehar, haur hezkuntzako dekretuan ahozko
hizkuntzari ematen zaion antzeko garrantzia ematea beharrezkoa izango
litzatekeela, izan ere, guk ahozkotasunaren lanketa amaiezina den prozesu baten
moduan hartzen dugu. Benetako komunikatzaile ona izateko bidea amaiezina da.
No hay comentarios:
Publicar un comentario